Dreng på 7 år brugte 34.000 kr. i app

Hjælp! Min søn har brugt 34.000 kr. i en app! Hvordan kunne det ske?

En dreng på syv år brugte tusindvis af kroner på køb af diamanter i app'en 'Heroes Charge' på iPad. Vi har snakket med familien.

Af Katrine Kornerup og Kristian Knak

En ellers hyggelig morgen i påsken sluttede brat for en familie i Næstved, da telefonen ringede. Det var banken. De ville gøre opmærksom på, at de havde spærret kreditkortet, der var tilknyttet moderens iTunes-konto. Det havde de gjort, fordi der på bare tre dage var brugt for ca. 34.000 kr. i App Store. Der var blevet købt et hav af diamantpakker til 799 kr. / stk. Tine, der er mor til den syvårige dreng, har fortalt os, hvad der skete.

LÆS OGSÅ: 8 gratis apps til børn der er så gode, at de burde koste kassen

Troede alt var sikkert og godt
“Min søn fik et iTunes gavekort til jul på 150 kr., og jeg var overbevist om, at alle de køb han foretog sig i App Store blev betalt med gavekortet, og når der ikke var flere penge tilbage, så kunne han ikke købe mere. Derfor havde vi ikke spærret for “Køb i appen” på hans iPad”, fortæller Tine.

LÆS OGSÅ: De 8 bedste apps til børn lige nu

Dette giver jo ret god mening, men Tine havde også slået “Familiedeling” til på hendes iTunes-konto og lavet et konto-fællesskab med hendes børn, så alle kunne få glæde af de apps, som Tine købte i App Store.
Tine vidste dog ikke, at et kreditkort tilknyttet hendes iTunes-konto kunne finansiere App Store køb for hendes børn, fordi de var en del af “Familiedeling”.

“Jeg synes jo bare, at det var smart, at alle kunne dele de fælles indkøb, og at vi dermed sparede nogle penge”, fortæller Tine.

LÆS OGSÅ: Guide: Sådan sikrer du dig mod børns fejlkøb i App Store

En stor fejl at oprette en iTunes-konto med forkert alder
Tine vidste heller ikke, at hun i forbindelse med “Familiedeling” kunne oprette et Apple ID til hendes syvårige dreng – en iTunes-konto målrettet børn. I stedet havde hun i forvejen oprettet en iTunes-konto til ham, hvor hun lod som om, at han var over 18 år.

“Da jeg oprettede hans iTunes-konto, så oplyste jeg en forkert alder (over 18 år), da jeg ellers ikke kunne oprette kontoen.”

Denne fejl viste sig at blive dyr. “Familiedeling” med denne iTunes-konto (hvor der jo ikke var lukket for “Køb i appen”) betød, at Tines syvårige årige dreng kunne foretage køb via det kreditkort, som hørte til Tines egen iTunes-konto. Og det gjorde han rigtigt mange gange den påske.

LÆS OGSÅ: 3 apps der styrker det lille barns finmotorik og koncentrationsevne

Som Tine fortæller: “Han troede jo, at det var “spil-penge” og ikke rigtige penge”.

Havde Tine i stedet oprettet et Apple ID til børn via “Familiedeling”, så ville “Spørg før køb” automatisk have været slået til (standard for 0-13 årige). Funktionen betyder, at forældre skal godkende alle køb, som deres børn laver i App Store. I stedet endte det i Tines tilfælde med en regning på ca. 34.000 kr.

I “iCloud” indstillinger kan du oprette et Apple ID til dit barn, hvor “Spørg før køb” er slået til automatisk.

Denne episode viser, at det er vigtigt at vide, hvordan man indstiller sin egen og børnenes iPads og iPhones.

Heldigvis endte det godt, fordi Apple var meget forstående og tilbagebetalte hele beløbet.

LÆS OGSÅ: Guide: Undgå at dine børn laver dyre fejlkøb i App Store

debate

Vis facebook-kommentarer

Skjul facebook-kommentarer

Gå til madplan
loading...