• MINIFRAS

    Quaker
    Kilopris: 92,86 kr.

    Samlet vurdering: GOD MORGENMAD

    Smag: Det er tydeligt, at der ikke er ret meget sukker i de små ’puder’, men de smager udmærket. De er lavet af majs og havre, og majs har fra naturens side en lidt sød smag.

    Konsistens: Det er meget børnevenligt, at puderne er små. De bliver ikke bløde med det samme, men knaser fint i nogle minutter, til de har suget mælk nok til sig.

    Sundhed: Et sundt produkt med mange kostfibre i. Bærer både Nøglehulsmærket og Fuldkornslogoet. 

    Indhold pr. 100 gram: 
    Sukker: 8 gram
    Kostfibre:10 gram
    Salt: 1 gram

  • SPECIAL K
    Luk

    SPECIAL K

    Kellogg’s
    Kilopris: 79,87 kr.

    Samlet vurdering: O.K. MORGENMAD

    Smag: Smagen er god og ikke så neutral som almindelige cornflakes.

    Konsistens: Der er klart mere bid i dem end i almindelige cornflakes, og der går lidt, før de bliver bløde.

    Sundhed: Sukkerindholdet er rimeligt højt, og det kan man godt smage. Fiberindholdet er overraskende lavt, ikke mindst når man ser, at ordene ’fuldkorn’ og ’fiber’ er fremhævet på pakken. På den måde lover produktet mere, end det kan holde. 

    Indhold pr. 100 gram: 
    Sukker: 11,9 gram
    Kostfibre: 4,8 gram
    Salt: 1 gram

  • MULTI ­CHEERIOS
    Luk

    MULTI ­CHEERIOS

    Nestlé 
    Kilopris: 80,00 kr.

    Samlet vurdering: IKKE MORGENMAD

    Smag: Man kan godt smage, at de små ringe er ristet i sirup – de er nærmest som mini-donuts. Et sjovt produkt med en god og meget sød smag.

    Konsistens: Bliver meget hurtigt bløde i mælken.

    Sundhed: På pakken er det fremhævet, at der er ’5 fuldkorn’ i, og fiberindholdet er fint, men der er alt for meget sukker i produktet til at kalde det sundt – cirka 50 % mere end Fødevarestyrelsens anbefalede maks. Og ingredienslisten er lang.

    Indhold pr. 100 gram: 
    Sukker: 20,9 gram
    Kostfibre: 7,9 gram
    Salt: 0,93 gram

  • GULDKLUMPER
    Luk

    GULDKLUMPER

    Guldkorn
    Kilopris: 95,87 kr.

    Samlet vurdering: GOD MORGENMAD

    Smag: Det er dejligt, at der er tilsat små stykker tørret hindbær, som giver lidt syrlig sødme, for de puffede havrekerner ville være kedelige uden. Man bliver lidt overrasket, for når man ser pakken, kan man få det indtryk, at det er de søde Guldkorn, vi kender. Det er det ikke, selvom de kommer fra den samme producent.

    Konsistens: De er meget behagelige at spise og klumper ikke sammen i munden.

    Sundhed: Produktet er sundt og har gode fibre fra havregryn. Det bærer Nøglehulsmærket og Fuldkornslogoet, og ingredienslisten er dejligt kort. Hvis børn skal have lyst til at spise en skålfuld, skal det nok være med lidt ekstra smag fra fx frisk frugt eller bær.

    Indhold pr. 100 gram:
    Sukker: 6,8 gram
    Kostfibre: 9,8 gram
    Salt: 0,69 gram

  • CORNFLAKES
    Luk

    CORNFLAKES

    Vores
    Kilopris: 32 kr.

    Samlet vurdering: O.K. MORGENMAD

    Smag: Meget neutral. De fleste ville nok spise dem med lidt frugt eller sukker, for ellers er de ret kedelige.

    Konsistens: De er fint sprøde det første minut, men derefter bliver de helt bløde i mælken.

    Sundhed: På plussiden er ingredienslisten kort, og sukkerindholdet holder sig fint under det anbefalede maks. På minussiden er der lidt for meget salt i – anbefalingen er maks. 1 gram pr. 100 gram. Det præcise indhold af fiber i netop dette produkt er ikke oplyst, men generelt er fiberindholdet i cornflakes lavt. Det betyder, at de ikke mætter ret længe.

    Indhold pr. 100 gram: 
    Sukker: 6,4 gram
    Kostfibre: ikke oplyst
    Salt: 1,2 gram

  • HAVREGRYN
    Luk

    HAVREGRYN

    Ota Solgryn 
    Kilopris: 24,21 kr.

    Samlet vurdering: GOD MORGENMAD

    Smag: Havregryn, som vi kender dem. Smagen er fin, men de fleste – ikke mindst børn – vil nok mene, at de kræver lidt sødme fra fx frugt eller rosiner.

    Konsistens: De er jo ikke sprøde som testens andre produkter, men der er fint bid i dem.

    Sundhed: Der står kun én ting på ingredienslisten: Havregryn. Havre er en superfood med masser af vitaminer og mineraler, gode kostfibre, sundt fedt og et meget lavt (og naturligt) sukkerindhold. Frisk frugt, lidt rosiner, en lille skefuld sukker eller andet sødt på toppen gør en portion havregryn mere indbydende – og stadig sund.

    Indhold pr. 100 gram: 
    Sukker: 1,1 gram
    Kostfibre: 9 gram
    Salt: 0 gram

  • FROSTIES
    Luk

    FROSTIES

    Kellogg’s
    Kilopris: 79,87 kr.

    Samlet vurdering: IKKE MORGENMAD

    Smag: Det er helt vildt, så søde, flagerne er! De er kogt i sukker, og det overdøver al anden smag. Efter kort tid smager mælken lige så hvinende sødt.

    Konsistens: De er dejligt sprøde, men flagerne klumper sammen og opfører sig ligesom sukkermolekulerne i slik: De hænger fast i tænderne.

    Sundhed: Det er svært at finde noget sundt at sige om dette produkt. Sukkerindholdet er næsten tre gange så højt som anbefalet maks.

    Indhold pr. 100 gram:
    Sukker: 37 gram 
    Kostfibre: 2 gram 
    Salt: 0,83 gram

  • NESQUIK
    Luk

    NESQUIK

    Nestlé
    Kilopris: 77,20 kr.

    Samlet vurdering: IKKE MORGENMAD

    Smag: Produktet smager af sukker og chokolade – som slik. De små kugler er ikke helt så hvinende søde som Frosties. Efter lidt tid bliver mælken, de ligger i, til kakaomælk.

    Konsistens: Kuglerne har en fin, knasende konsistens, også efter lidt tid i mælken. De er sjove i munden.

    Sundhed: Der er brugt fuldkornshvedemel, og fiberindholdet er fint, men sukkerindholdet er alt for højt – dobbelt så højt som anbefalet maks. Ingredienslisten er lang.

    Indhold pr. 100 gram:
    Sukker: 25 gram
    Kostfibre: 7,1 gram 
    Salt: 0,51 gram

Sund morgenmad

Vi tester: Sund morgenmad eller sukkerbombe?

Sunde måltider eller sukkerbomber? Vi har testet otte morgenmadsprodukter, og fået et overraskende resultat.

Skrevet af Sarah Galán

En glad orange tiger, en kanin i løb med blå rygsæk og en violinspillende blæksprutte.

Morgenmadsprodukterne på supermarkedets hylder stråler i alle farver med sjove tegninger, der henvender sig direkte til de yngste forbrugere. Det er dog langt fra dem alle, der egner sig som god morgenmad for dit barn.

Faktaboks

EKSPERTERNE

Marie Steenberger professionsbachelor i ernæring og sundhed Forfatter og ernæringsrådgiver på mariesteenberger.dk

Sara Elisabeth Eriksen adjunkt i ernæring og sundhed Ansat ved Professionshøjskolen Metropol

LÆS OGSÅ: Guide: Lav en lækker, sund madpakke til dit barn

Vores Børn har sammen med to ernæringseksperter testet otte varianter, og mens nogle er fine bud på en god start på dagen, fra dit barn er cirka halvandet år gammel, er andre rene sukkerbomber.

Morgenmaden er et vigtigt måltid for dit barn, og den må gerne indeholde mange kulhydrater, der fungerer som benzin for både krop og hjerne, fortæller Sara Elisabeth Eriksen, der er adjunkt i ernæring og sundhed ved Professionshøjskolen Metropol.

LÆS OGSÅ: Opskrifter: Sund mad med Gwyneth

– Om morgenen har barnet som regel fastet i otte timer eller mere, og derfor er det et godt tidspunkt at fylde depoterne op med kulhydrater, siger hun.

Faktaboks

DE OFFICIELLE MÆRKER

Nøglehullet

Sund morgenmad

Miljø- og Fødevareministeriets officielle ernæringsmærke for fødevarer, som kan indgå i en sund kost.

Fuldkornslogoet

fuld

Et mærke, som ­sidder på produkter med et højt indhold af fuldkorn. Skabt i samarbejde mellem Fødevarestyrelsen, Hjerteforeningen m.fl.

Fuldkorn og kostfibre

Morgenmadsprodukter, der er lavet af korntyper som havre, hvede, rug og majs, har et naturligt højt indhold af kulhydrater. Når alle dele af kernerne fra en korntype er taget med, kalder man det fuldkorn, og jo højere indholdet af fuldkorn er i et produkt, desto flere kostfibre er der i. Kostfibre er sunde, blandt andet fordi de giver en god ­mæthed, hjælper med at stabilisere blodsukkeret og fremmer fordøjelsen

Er dit barn under to år, skal du generelt holde lidt igen med kostfibre i løbet af en hel dag, fordi de giver stor mæthed, og et lille barn derfor risikerer at spise for lidt. Men det behøver du ikke at bekymre dig om ved morgenbordet, siger ­Marie Steenberger, der er professionsbachelor i ernæring og sundhed samt selvstændig ernæringsrådgiver:

– Lige præcis i morgenmad er det o.k., fordi kostfibrene har så mange sunde egenskaber, og der skal nok blive plads til den øvrige mad resten af dagen. 

LÆS OGSÅ: Giv dit barn et sundt forhold til mad og krop

I testen scorer Ota Solgryn, Minifras og Guldklumper højest på kostfibre. 

Mange morgenmadsprodukter har et tårnhøjt indhold af sukker. Sukker er en problematisk type kulhydrat, hvis du får det i større mængder.

– Hvis der er meget tilsat sukker i et måltid, vil blodsukkeret stige hurtigt og derefter falde hurtigt igen. Det betyder, at du får et hurtigt skud energi, men energien er lige så hurtigt væk igen, og så bliver du træt og ukoncentreret og får lyst til at spise mere, forklarer Sara Elisabeth Eriksen.

Samtidig sætter sukkeret gang i produktionen af belønningshormonet dopamin, som giver en følelse af velbehag, og det kan man blive afhængig af. Derfor er det en god ide at holde indtaget af sukker på et minimum, mens dit barn er lille, siger eksperterne.

Faktaboks

TIP!

Brug evt. et par skefulde af et sukkerholdigt morgenmadsprodukt til at pifte en skål havregryn op med. Så får I en sund morgenmad med lidt mere smag.

– Det vil også give barnet mulighed for at udvikle en bred vifte af smagspræferencer. Hvis hun får meget sukker, vil mange andre smagsvarianter virke kedelige, og så kan sukkeret hurtigt blive en dårlig vane, lyder det fra Marie Steenberger.

Frosties, Nesquik og Multi Cheerios er de tre produkter i testen, der indeholder mest sukker – og rigtigt meget af det. Det giver selvfølgelig en dejligt sød smag, men en skålfuld af dem som morgenmad vil sende dit barns blodsukker på rutsjetur og fungere dårligt som benzin til en ny dag med leg og bevægelse.

Et sødt pift er helt fint

I behøver dog ikke nødvendigvis droppe de sukkersøde produkter fuldstændigt. Nogle få skefulde af dem som topping på eksempelvis yoghurt naturel eller en skål havregryn med mælk er nemlig helt fint, siger eksperterne. Det kan være lige det søde pift, der får en sund portion morgenmad til at glide ned i den lille mave.

– Maden er jo kun sund, hvis den bliver spist, og vi voksne har heller ikke lyst til at spise noget, der smager kedeligt. Derfor er det en fin ide at blande for ­eksempel havregryn med noget sødt som rosiner, en smule sukker eller ­Cheerios, siger Marie Steenberger.

Når du står foran de farvestrålende æsker i supermarkedet og gerne vil finde sund morgenmad til dit barn, er der to nemme genveje: Nøglehullet og Fuldkornslogoet. Det er officielle mærkninger, der markerer, at et produkt er sundt ud fra en række kriterier opstillet af blandt andre Fødevarestyrelsen.

– Vælger du et produkt med et af de to mærker – og gerne begge – er det en god indikator for, at produktet er et bedre valg set ud fra kriterier om indhold af fedt, sukker, salt og kostfibre. Så behøver du ikke nærstudere varedeklarationen, siger Sara Elisabeth Eriksen.

Når du er på mærkejagt, skal du dog være opmærksom på, at mange produkter har mærker, som i høj grad ligner de officielle – uden at produktet lever op til sundhedskriterierne. Frosties, som er det mest sukkerholdige produkt i testen, er således prydet med to grønne mærker. Ser du nærmere på dem, viser det sig, at de blot skal illustrere, at indholdet er ‘knasende’ og ‘super lækkert’. De sukkersøde Multi Cheerios og Nesquik har også et grønt mærke, der ved nærmere eftersyn ­viser sig at være producenten Nestlés egen garanti for, at produkterne ­indeholder fuldkorn. 

Faktaboks

TJEKLISTE TIL SUND MORGENMAD

Se efter ­Nøglehullet og/eller ­Fuldkornslogoet.

Gå efter en kort ingrediensliste – jo kortere, desto mere naturligt produkt.

Tjek næringsind­holdet, og vælg produkter med: 1. Maks. 13 gram sukkerarter 2. Mindst 6 gram kostfibre 3. Maks. 1 gram salt.

LÆS OGSÅ: Vi tester yoghurt: Sund morgenmad eller dessert?

LÆS OGSÅ: Sund og lækker morgenmad til hele familien

LÆS OGSÅ: Mad som får maven til at strutte af sundhed

debate

Vis facebook-kommentarer

Skjul facebook-kommentarer

Hvis du fandt denne artikel interessant, kan du i magasinet Vores Børn få mange flere råd, guides og inspiration om alt fra psykologi og familieliv til forbrug, bragt direkte til din dør hver måned. Vi er ikke bange for at tale om tabubelagte emner og gør vores bedste for at afspejle hele dit liv som forælder. Lige nu kan du få 3 mdr. abonnement og F&F Herbert bamsen som særligt tilbud. Klik herunder, for at benytte tilbuddet.

Gå til madplan
loading...