• GRØNSAGSWOK MED SOJA-OMELET I STRIMLER(2 pers.)

    DET SKAL DU BRUGE • Ca. 400 g. hvidkål • 2-3 pastinakker • 250 g. frisk spinat • 3-4 fed hvidløg • 1 spsk olie • 100 g. kogte kikærter • Salt • Friskkværnet peber • 2-3 æg • 2-3 tsk soja • 2 spsk vand • 1 tsk olie SÅDAN GØR DU Pisk æg sammen med soja og vand. Varm olien i en slip-let pande, hæld æggemassen på og lad den stivne. Skær omeletten i strimler. Skyl spinaten for jord og sand, og skrub, skræl og skær resten af grønsagerne, så de ligger klar i mundrette strimler. Pil og knus hvidløget.Kom lidt olie i en wok, pande eller tykbundet stegegryde og varm så meget op, at du ikke kan holde hånden over den i mere end 5-10 sekunder. Steg hvidløget kort, og tilsæt kikærter og grønsager. Lad stege ved høj varme og under omrøring i fem minutter til grønsagerne er tilpas møre. Tilsæt dernæst spinaten i et par minutter til den falder sammen. Blandt strimler af omelet i retten og smag til med salt og peber. Tip: B12-vitamin findes i kød, men spiser du æg og mælkeprodukter i selv beskedne mængder, får du tilstrækkeligt med B-12.

  • GRÆSKARSUPPE MED LINSER (2 pers.)
    Luk

    GRÆSKARSUPPE MED LINSER (2 pers.)

    DET SKAL DU BRUGE • 250 g hokkaidogræskar med skræl uden kerner • 1 dl røde linser eller flækkede gule ærter • 1 spsk. koncentreret tomatpuré • 5 dl grønsagsbouillon • salt og friskkværnet peber • olie SÅDAN GØR DU Vask græskarret, flæk det og fjern kernerne. Skær det ud i mindre stykker, som steges i olie i en gryde. Tilsæt linser eller flækærter, tomatpuré og bouillon. Kog under låg i ca. 20 minutter ved svag varme til græskarstykkerne er møre. Blend suppen til der ikke er klumper tilbage og spæd evt. til med vand eller bouillon, så den får en passende konsistens. Smag til med salt og peber. Rist græskarkernerne i olie til de er gyldne og lad dem dryppe af i en si. Drys dem over den varme suppe og servér evt. med groft brød smurt med hvidløgsost. Tip: Suppe er hurtig og nem hverdagsmad - og kan fryses ned og varmes op igen, når du har travlt.

  • KRYDRET GRØNSAGS OGKARTOFFELGRYDE (2 pers.)
    Luk

    KRYDRET GRØNSAGS OGKARTOFFELGRYDE (2 pers.)

    DET SKAL DU BRUGE • 1 løg • 250 g. hvidkål • 250 g. kartofler • 2-3 gulerødder • 1 spsk olivenolie • 1/2 tsk stødt paprika • 1/3 tsk spidskommen • 1 dl vand • 1 spsk citronsaft eller hvidvinseddike • 2 tsk groft salt • Friskkværnet peber • En håndfuld koriander eller bredbladet persille • 50 mandler SÅDAN GØR DU Pil og hak løget. Fjern de yderste blade på kålen, skær stokken væk og snit den i strimler. Skræl kartofler og gulerødder og skær dem i mindre tern. Steg løgene klare i en tykbundet gryde, tilsæt krydderier og rør rundt. Kom kål i og lad den suge fedtstoffet op, inden du krydrer med salt. Tilsæt dernæst kartofler og vand, læg låg på og lad retten koge i 5-7 minutter. Tilsæt gulerødder og lad simre yderligere ti minutter til alle grønsager er møre. Tilsæt en smule vand, hvis retten synes tør, og smag til med salt, peber og citronsaft eller hvidvinseddike. Rist mandlerne i olie, og lad dem dryppe af i en si. Drys mandler og hakket koriander eller persille over, og servér evt. med frisk brød. Tip: Sørg for at få jern fra så mange naturlige kilder som muligt, blandt andet nødder, frø, fuldkorn og grønne grønsager.

Opskrifter gravid

Sunde vegetarretter til gravide

Sæt tænderne i solide vegetarretter, når du er sulten for to. Så slipper du (næsten) for ekstra sul på sidebenene, men får til gengæld masser af sunde næringsstoffer, som gør godt for både dig og din baby.

Opskrifter: Katrine Klinken, Vores Børn Gravid nummer 5, 2012

 

KLIK I BOKSEN TIL VENSTRE OG FÅ DE SKØNNE OPSKRIFTER PÅ VEGETARRETTER >>

 

debate

Vis facebook-kommentarer

Skjul facebook-kommentarer

loading...