Gravid i uge 29

Uge 29: Skift til flade sko

Tredje trimester er i gang, og din krop har nu brug for mere energi.

Vores Børn

Kroppens tyngdepunkt har flyttet sig, og det vil belaste ryggen. Gå helst i flade sko, så du ikke så let mister balancen. Hvile med fødderne oppe mindsker hævede ankler og fødder. Jordemoder og læge har gode chancer for at mærke, hvor stort dit barn er.

LÆS OGSÅ: Det sker lige efter fødslen

De kan også med rimelig stor sandsynlighed mærke sig frem til, hvad der er ryg, hoved og numse. En del kvinder har nu nogen væskeophobning i kroppen, og livmoderen trykker efterhånden på alle organer i din mave.

Faktaboks

Uge 29

Baby er på størrelse med en butternut squash

202 dage henne

78 dage til termin

butter

Barnet trykker nu på mellemgulvet, lever, mavesæk, tarm og urinblære. Dette vil føre til en del ubehag, men er komplet ufarligt.

Spis rigtigt

Spis gerne mere end før med god samvittighed, men vælg den rigtige mad, som giver god energi.

Hyppig hovedpine kan være et tegn på, at du drikker for lidt, men også et tegn på jernmangel.

Det er også normalt, at fødder og hænder hæver op. Vandet lagres i vævet, og du vil føle, at strømper og fingerringe strammer.

Dette bør gravide spise og drikke:

Fisk: Fisk er sundt for gravide, da det er rigt på omega-3-fedtsyrer, D-vitamin, selen og jod. Varier mellem mager og fed fisk. Gravide bør dog holde sig fra tun, sværdfisk, fiskelever, haj, sæl og store ferskvandsfisk. Spis gerne fisk to-tre gange om ugen. Fed fisk er med til at udvikle hjernen og nervesystemet hos fosteret.

Drikke: Vand er det bedste, du kan drikke, når du er tørstig.  Juice, sodavand, alkoholfri øl indeholder meget energi, så pas på med at drikke for store mængder, så du ikke tager mere på end nødvendigt. Drik gerne et-to glas mælk om dagen, da kalcium er med til at udvikle barnets skelet. Undgå alkohol.

Grøntsager: Grønne grøntsager som spinat og broccoli er propfyldte af sunde stoffer for både den gravide og barnet, fx kalcium, folinsyre og jern.

Spis frugt: Spis omkring 750 gram frugt, bær og grøntsager hver dag.

Kød: Både magert kød, kylling, bønner, linser og ærter er gode kilder til protein. Kød er også en god kilde til jern og flere andre næringsstoffer. Gravide kan spise alle slags kød, så længe det er gennemstegt eller gennemkogt. Kødet må ikke være rosa, og kødsaften skal være klar.

Snacks: Tørret frugt, mandler og smoothies er sund hyggemad, der kan dæmpe trangen til noget sødt. Det er gode alternativer til slik og chips. Du bør imidlertid være bevidst på, at nødder indeholder meget energi. Vælg tørret frugt, som ikke er tilsat sukker.

Fra æg til baby

Barnet er nu 35 centimeter lang og vejer ca. 1,3 kilo. Hjertet slår omkring 120 og 160 slag i minuttet.

Alle organsystemer har travlt med at modnes og vokse. Barnet fortsætter vejrtrækningsbevægelserne, og det drikker dagligt omkring 1/2 liter fostervand, som udskilles igen, når det tisser. Barnet træner sin vejrtrækning ved at trække vand ned i lungerne for at fylde dem. Under fødslen klemmes dette vand ud af lungerne, når barnet presses ned gennem bækkenet.

Hjernen vokser så hurtigt nu, at kranieknoglerne, der er meget bløde, presses udad, og hovedets størrelse passer bedre med resten af kroppen. I hjernen opbygges forbindelser mellem nervecellerne, og hjernen er i stand til at kontrollere vejrtrækning og kropstemperatur. Sanserne fungerer, og det bevirker, at barnet bliver mere følsomt over for lyd, smag, lugt og lys og er endog i stand til at skelne mellem sollys og kunstig belysning.

LÆS OGSÅ: Guide – find den rette barnevogn

Skelettet er blevet mere kompakt, men forsat blødt og bøjeligt.

Faktaboks

Ugens tip til mor

Drop alt, der hedder detaljerede planer og aftaler ugerne op til din termin. Ideelt set bør din kalender være tom de næste måneder. Du ved stadig ikke, hvad din baby kræver, og hvordan du reagerer på den nye livssituation.

Faktaboks

Ugens tip til far

Har du tænkt på at købe en gave, som mor kan få efter fødslen? De fleste nybagte mødre synes nok, at vidunderet i sig selv er gave nok, men hvem bliver ikke glad for lidt opmærksomhed? Det behøver ikke koste så meget.

Gavekort til ansigtsbehandling? En treretters hjemmelavet middag? Et smykke? Et billede?

LÆS OGSÅ: Følg din graviditet – uge for uge

LÆS OGSÅ: Opskrifter: Sund mad til gravide

LÆS OGSÅ: Mad som får maven til at strutte af sundhed

LÆS OGSÅ: En familie tester: Hjælp os til sundere madvaner

debate

Vis facebook-kommentarer

Skjul facebook-kommentarer

Hvis du fandt denne artikel interessant, kan du i magasinet Vores Børn få mange flere råd, guides og inspiration om alt fra psykologi og familieliv til forbrug, bragt direkte til din dør hver måned. Vi er ikke bange for at tale om tabubelagte emner og gør vores bedste for at afspejle hele dit liv som forælder. Lige nu kan du få 3 mdr. abonnement og F&F Herbert bamsen som særligt tilbud. Klik herunder, for at benytte tilbuddet.

loading...