Gravid i uge 27

Uge 27: Det kan være svært at sove

Omkring uge 27 får mange gravide svært ved at sove, fordi den lille bevæger sig. Få også 7 gode råd mod fødselsangst.

Vores Børn

Bliver din nattesøvn forstyrret? Mange gravide får på dette stadie i graviditeten svært ved at sove, fordi barnet er meget livligt, specielt når du sover.

Du skal mærke bevægelser i maven hver dag. Barnet fortæller dig på denne måde, at moderkagen fungerer, og at han eller hun får den næring og den mængde oxygen, som barnet behøver.

Faktaboks

Uge 27

Baby er på størrelse med en kålrabi

188 dage henne

92 dage til termin

kålrabi

Lav en saft-test

Hvis du er usikker, kan du drikke et glas med iskold saft eller en anden sukkerholdig drik. Kulden vækker den lille, hvis han eller hun sover, og sukkeret gør, at barnet begynder at dreje sig lidt.

Tag kontakt til fødeafdelingen, hvis ikke du mærker nogle bevægelser i maven i løbet af en halv time efter safttesten.

Husk, at dette ikke betyder, at vi råder dig til at drikke saft og sodavand dagen lang.

Træning og spisning

Du bør træne din bækkenbund. Det vil hjælpe dig med at holde på vandet både under graviditeten, og når du har født. Der skal ikke meget mad til, før at du bliver mæt. Omvendt bliver du også hurtigt sulten igen. Det er, fordi livmoderen strækker sig et par centimeter op over navlen og fortsætter sit tryk på mavesækken.

LÆS OGSÅ: 12 søvntip til gravide

Det er derfor en god idé at spise mange små måltider. Så hav altid et eller andet med i tasken, som du kan spise, når du bliver sulten. Husk også at drikke rigeligt vand. 

Fra æg til baby

Fosteret vejer nu omkring et kilo og er cirka 32 centimeter i fuld længde. Nu nærmer vi os størrelsen på en kålroe. Kroppen er nu større end hovedet, og denne uge begynder den lille at åbne øjnene og blinke. Foden måler fire-fem centimeter.

Fra nu af vil barnet i gennemsnit øge sin vægt med 27 gram om dagen. Kinderne bliver rundere og rundere. Barnets hud er rynket og mørkerød. Ansigtet bliver rundere i kinderne. Barnet træner sin mundmuskulatur ved at sutte på tommelfingeren. Måske er det også trygt for barnet.

LÆS OGSÅ: Det sker lige efter fødslen

Lungerne vokser stadig, men smagsløgene er fuldt udviklede. Øjnene er også fuldt udviklede nu, hvor nethinden er dannet. Hjernen er også så udviklet nu, at barnet kan huske ting. Det gemmer blandt andet sanseindtryk.

Den lille ville have brug for hjælp til vejrtrækningen, hvis fødslen skulle gå i gang i denne uge.

Fødselsangst?

Nogle får enkelte ømme punkter på livmoderen. Det kan skyldes flere årsager, men ofte er det fordi, at barnet sparker på det samme sted hele tiden. Du vil af samme grund, også kunne føle dig øm i ribbene på grund af sparkene.

Frygter du den forestående fødsel så meget, at det plager dig, bør du hurtigst muligt tage en snak med din jordemoder, men her giver vi dig alligevel syv råd i tilfælde af, at du oplever fødselsangst.

1. Opsøg en psykolog eller start i gruppeterapi: Studier viser, at man ved at sætte ord på sine følelser kan reducere angsten. Vi mennesker har brug for støtte, og det kan hjælpe at snakke med en fagperson eller gå i gruppeterapi og dele angsten med andre i samme situation

2. Kendskab: Sæt dig ind i den forestående fødsel. At skulle føde første gang er som at starte på et nyt job. Du ved ikke, hvordan det kommer til at gå, og hvor smertefuldt det bliver. Derfor kan det hjælpe at læse information om, hvad der egentlig sker før, efter og under fødslen, da det vil give dig ny erfaring og tryghed til at imødekomme fødslen.

3. Forudsigelighed: Hvis du er forberedt på, hvad der skal ske, og hvad du skal igennem, kan du møde fødslen med ro og styrke.

4. Slip kontrollen: Det at miste kontrollen, er en af de største årsager til angst. Derfor kan det være godt at udfordre dig selv – giv slip og stol på din krop. Din krop er stærk, og du vil tackle det, du går igennem.

5. Træk vejret: Når du er bange eller skræmt, vil du mærke at pulsen går op og hjertet slår hurtigere. Modsat vil din puls og vejrtrækning være rolig, når du har det sjovt og ler.  Sørg derfor for at øve dig på vejrtrækningen, en dyb vejrtrækning vil gøre dig mere koncentreret og give mere styrke og fokus.

6. Afspænding: Øv dig på at slappe helt af i dine muskler, det kan være med til at give dig en højere tolerance for smerter og en lettere fødsel.

7. Støtte fra din partner: Hvis ikke du har en kæreste, så find en person du stoler på. At dele sin angst med nogen, kan styrke og berolige dig.

Faktaboks

Ugens tip til mor

Pas på ryggen, når nu din mave er blevet så stor. Tyngdepunktet er flyttet, og ryggen svajer hurtigt. Pas på hvordan du står. Prøv at krumme ryggen lidt af og til, og læg dig ned og tag en lur, når du føler et behov for det. Vær lidt forsigtig med at bade i for varmt vand eller sidde i en sauna. Det kan nemt få dig til at føle dig utilpas og svimmel. Offentlige boblebade kan desuden indeholde en del uønskede bakterier. Tag hellere et varmt langt bad, og lad en hård stråle massere ryg, nakke og skuldre. Du kan også få din kæreste til at massere dig med en god olie.

Faktaboks

Ugens tip til far

Har dine forældre eller svigerforældre noget fint og brugt babyudstyr, fra dengang du var barn? Måske en vugge, en barnestol, en strikket trøje, bamser eller et dynebetræk? Genbrug er sjovt, billigt og kan vække gode minder. Din kæreste vil formentlig også være glad for ideen.

LÆS OGSÅ: Følg din graviditet – uge for uge

LÆS OGSÅ: Tips til at undgå strækmærker

LÆS OGSÅ: Saseline: Det bedste og det værste ved mor-rollen

LÆS OGSÅ: Smertefri fødsel – sådan!

debate

Vis facebook-kommentarer

Skjul facebook-kommentarer

Hvis du fandt denne artikel interessant, kan du i magasinet Vores Børn få mange flere råd, guides og inspiration om alt fra psykologi og familieliv til forbrug, bragt direkte til din dør hver måned. Vi er ikke bange for at tale om tabubelagte emner og gør vores bedste for at afspejle hele dit liv som forælder. Lige nu kan du få 3 mdr. abonnement og F&F Herbert bamsen som særligt tilbud. Klik herunder, for at benytte tilbuddet.

loading...