Gravid i uge 14

Uge 14: Farvel til cowboybukserne

Det begynder at blive synligt, at du er gravid i uge 14. Samtidig føler du måske, at energien vender tilbage.

Vores Børn

Man kan nok se på din mave, at du er gravid og du overvejer nok, at det er på tide at skifte dine yndlingscowboybukser ud med noget løsere.

LÆS OGSÅ: Ni måneder uden tøjkrise

I uge 14 begynder mange nu at ane en mørk streg på maven (linea nigra) fra navlen og ned mod din kønsbehåring. Den er hormonbetinget, og for langt de fleste forsvinder den, når de har født. Det er dog ikke alle kvinder, der overhovedet får den. Farven på dine brystvorter er nok også blevet mørkere nu.

Faktaboks

Uge 14

Baby er på størrelse med en fersken

99 dage henne

181 dage til termin

fersken

For mange er uge 14 også begyndelsen på en mere behagelig periode i graviditeten. Forhåbentlig er du både mindre træt og har mindre kvalme. Du har fået madlysten igen, og det betyder, at du kan begynde at følge de sunde kostråd for gravide.

Fra æg til baby

Babyen er nu mellem 7-10 centimeter i fuld længde og vejer 50 gram. Livmoderen er på størrelse med en grapefrugt, mens den lille inde i livmoderen er på størrelse med en fersken. Det vokser hurtigt nu og kan bevæge hovedet, arme, hænder, fødder og tæer. Måske er der hår på hovedet.

Under hele graviditeten kommer ilten fra dig via moderkagen gennem navlesnoren, men fosteret laver allerede nu vejrtrækningsbevægelser for at forberede sig til en tilværelse uden for livmoderen.

LÆS OGSÅ: Motion du må dyrke som gravid

Din livmoder er begyndt at træne sig op til fødslen , men de færreste kan mærke sammentrækningerne, der også kaldes for plukveer. Der opbygges flere, længere og tykkere muskelfibre i livmoderen, så du er i stand til udføre selve fødslen på terminsdagen. Synes du, at trykket mod urinblæren aftager? Nyd det, mens du kan, for trykket kommer mildt sagt tilbage i tredje trimester.

Hele barnets skelet er dannet, men meget af det er stadig brusk. Fosteret hæver og sænker sin brystkasse i vejrtrækningsrytmer. Det kan rynke panden, hæve øjenbrynene, hikke og strække sig – præcis som vi gør det.  Den lille baby trækker sig også væk fra skarpt lys i nærheden af din mave.

6 gode råd om mad og drikke

Fisk: Fisk er sundt for gravide, da fisk er rige på omega-3-fedtsyrer, D-vitamin, selen og jod. Varier mellem mager og fed fisk. Du bør dog holde dig fra tun, sværdfisk, fiskelever, haj, sæl og store ferskvandsfisk. Spis gerne fisk flere gange om ugen. Fed fisk er med til at udvikle hjerne og nervesystemet hos fosteret.

Drikke: Vand er det bedste, du kan drikke, når du er tørstig.  Juice, sodavand, alkoholfri øl indeholder meget energi så pas på med at drikke for store mængder, så du ikke tager mere på end nødvendigt. Drik gerne 1-2 glas mælk om dagen, da kalcium er med til at udvikle barnets skelet. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du holder dig fra alkohol.

Grøntsager: Grønne grøntsager som spinat og broccoli er propfyldte af sunde stoffer for både den gravide og barnet, fx kalcium, folinsyre og jern. 

Spis frugt og mange grøntsager: Spis gerne omkring 750 gram frugt, bær og grøntsager hver dag.

Kød: Både magert kød, kylling, bønner, linser og ærter er gode kilder til protein. Kød er også en god kilde til jern og flere andre næringsstoffer. Gravide kan spise alle slags kød, så længe det er gennemstegt eller gennemkogt. Kødet må ikke være rosa, og kødsaften skal være klar.

Snacks: Tørret frugt, mandler og smoothies er sund hyggemad, der kan dæmpe trangen til noget sødt. Det er gode alternativer til slik og chips. Du bør imidlertid være bevidst på, at nødder indeholder meget energi. Vælg tørret frugt, som ikke er tilsat sukker.

Dit hjerte pumper omtrent 20 procent mere blod nu, end før du blev gravid. Dette sikrer, at både dig og barnet får tilstrækkelig oxygentilførsel.

Faktaboks

Ugens tip til mor i uge 14

Tænk din arbejdssituation igennem. Er der noget, som skal tilrettelægges anderledes, for at du kan forsætte med dit arbejde? Begynd også at tænke over din barsel.

Faktaboks

Ugens tip til far i uge 14

Tag en øl med nogle venner, og fortæl dem den store nyhed. Hvis nogen af dem selv har børn, kan de både have gode råd og dele erfaringer. Lyt til rådene, men vær bevidst om, at alle opdrager forskelligt. Dårlige erfaringer og elendige råd er ikke brugbare, men kan give et godt grin.

LÆS OGSÅ: Følg din graviditet – uge for uge

LÆS OGSÅ: Krop-umulig: Tæm din gravide krop

LÆS OGSÅ: Sådan ser min smukke, gravide krop ud

LÆS OGSÅ: Tips til at forkæle din gravide krop

debate

Vis facebook-kommentarer

Skjul facebook-kommentarer

Hvis du fandt denne artikel interessant, kan du i magasinet Vores Børn få mange flere råd, guides og inspiration om alt fra psykologi og familieliv til forbrug, bragt direkte til din dør hver måned. Vi er ikke bange for at tale om tabubelagte emner og gør vores bedste for at afspejle hele dit liv som forælder. Lige nu kan du få 3 mdr. abonnement og F&F Herbert bamsen som særligt tilbud. Klik herunder, for at benytte tilbuddet.

loading...