Hvor høflige skal børn være?

9 gode manerer du bør lære dit barn

De færreste ønsker en velafrettet soldat, der bare parerer ordrer. Eller en respektløs bølle, der rager til sig og glemmer at sige tak. Men hvordan finder du egentlig den høflige balance mellem de to?

Skrevet af Rikke Folm Berg

Ifølge børnepsykolog Charlotte Bjerregaard skal du allerførst beslutte dig for, hvor på høflighedsbarometeret du vil sætte ind. Alle steder på én gang dur ikke.

“Det er hverken godt med non-stop korrektioner eller nul korrektioner,” siger Charlotte Bjerregaard.

Hvis du hele tiden retter på dit barn, vil han føle, at han ikke kan gøre noget rigtigt. Hvis du slet ikke retter på dit barn, lader du ham i stikken i forhold til at kunne begå sig. Så vælg et par ting ud, som du synes er særligt vigtige lige nu, og fokusér på dem i en periode, råder Charlotte Bjerregaard. Tag eventuelt ansvaret fra dit barn, hvis han ikke lige siger tak for maden til moster ved at sige:

LÆS OGSÅ: Lær din tumling 3 gode manerer

“Lige i øjeblikket retter vi lige rigeligt på andre ting, derfor beder jeg ham ikke lige om at sige tak for mad.”

Høflighed handler desuden en hel del om alder, for mens man godt kan lære at sige tak for mad som treårig, er det straks sværere at sige ordentligt tak for en gave til fremmede voksne. Så surf lidt rundt blandt de mest almindelige høflighedskrav, og vælg selv, hvor du synes, du og junior er kommet til.

1. Rydde op efter sig

Fordele: Når du beder dit barn om at hjælpe til, lærer det, at i vores familie hjælper vi hinanden. Dit barn vil føle, at ‘jeg er en vigtig del af familien, for jeg bidrager’. Om det så er med at tømme opvaskemaskine, bære sin tallerken ud eller skrælle gulerødder. Dit barn vil lære, at det giver glæde og påskønnelse at hjælpe andre.

Udfordringer: Du kan let ende med at hakke på dit barn fra morgen til aften, fordi jakken flyder på gulvet, eller sengen er uredt dag efter dag. Især med syv-otte-årige børn opstår der ofte sådanne konflikter. Prøv at undgå det ved at fokusere på nogle få ting ad gangen og sætte høfligheden lidt i system. I stedet for at bebrejde dit skolebarn, at hun igen har glemt at tømme opvaskemaskine, så tal positivt: ‘Hov, i dag er det tirsdag. Hvad er det, du gør i dag? Du tømmer opvaskemaskine, ikke?’

Alder: Dit barn kan hjælpe til fra etårsalderen med for eksempel at fylde tøj i vaskemaskinen, og huske pligter fra seks-syv-årsalderen.

2. Sidde pænt ved bordet

Fordele: Hvis du vænner dit barn til at blive ved bordet, til alle har spist færdig, bliver måltidet en rolig stund. Ikke noget med hu hej at kaste maden indenbords for så at smutte igen. Søskende vil ikke stresse hinanden til at spise hurtigere. Det vil desuden falde dit barn let at vente på sin legekammerat, når han spiser med.

LÆS OGSÅ: Aftensmad: Guide til en hyggelig familiemiddag

Udfordringer: Hvis dit barn skal vente på, at mor og far spiser og snakker voksensnak, får du et barn til bords, der hurtigt vil kede sig bravt. Sørg for at snakke med dit barn, så der er noget ved at sidde ved bordet. Eller overvej, om det er godt nok, at børnene venter på hinanden.

Alder: Fra treårsalderen kan I begynde træningen.

3. Sige tak for mad

Fordele: Tak for mad er den mest enkle høflighedsfrase. Når dit barn spiser hos legekammerater eller er med ude til middag hos dine venner, forventer de fleste, at dit barn siger tak for mad. Hvis dit barn siger tak for mad hver dag derhjemme, vil det ligge på rygraden, når I er ude.

Udfordringer: Som regel er det ikke svært at overtale dit barn til at takke for mad. De mindste kan have glæde af en remse eller en lille tak-for-mad-sang for at huske det.

Alder: Hvis du selv husker at sige tak for mad, vil det være en vane for dit barn fra treårsalderen. Men alle kan have brug for at blive mindet om det engang imellem.

4. Være rolig indenfor

Fordele: Det bliver til at holde ud at være sammen med dit barn. Både for dig selv og for andre. Dit barn lærer at tage hensyn. At alt ikke drejer sig om, at lige netop dit barn skal have det sjovt.

Udfordringer: Dit barn har brug for nogle gange at lave fis og ballade. Du kan komme til at kvæle alle anstød til sjov, hvis du hele tiden beder dit barn om at dæmpe sig. Men hvis du aldrig gør det, bliver dit barn ulideligt at være sammen med. Og måske kommer det til at ligge lidt stille med invitationer fra familie og venner.

Alder: Fra femårsalderen er dit barn stort nok til at tage hensyn til andre.

5. Sige tak for gaven

Fordele: Når du beder dit barn sige tak for gaven, lærer du hende at begå sig med andre. Mormor og morfar, legekammeraten og gæster i hjemmet forventer et tak, når de har givet en gave. Du lærer derfor dit barn en vigtig social kompetence, som vil hjælpe hende i relationer med andre mennesker.

LÆS OGSÅ: “Jeg har opdaget, at det faktisk er en ret god idé med høflighed”

Udfordringer: Hvis du siger: ‘Du skal huske at sige tak’, så snart papiret er røget af gaven, lærer dit barn ikke at fornemme sig frem. Det kan du dog løse ved at sige: ‘Prøv at kigge på mormor. Hvad tror du, at hun venter på? Hun vil gerne have, at du siger tak’. Hvis du slet ikke lærer dit barn at sige tak, vil din treårige nok blive tilgivet forsømmelsen, mens dit otteårige barn vil blive oplevet som uhøfligt.

Alder: Hvis du selv er god til at huske at sige tak, bliver dit barn det også. Og hvis du hjælper dit barn til at huske at sige tak, vil hun kunne det fra fire-fem-års-alderen.

6. Kramme pænt farvel

Fordele: Et kram skaber glæde, mens et ‘hej, hej’ inde fra stuen kan virke som om, at dit barn er ligeglad med, at vennen skal gå. Hvis du beder dit barn om at gå med hen til døren, lærer du dit barn, at et pænt farvel er en gestus, der giver glæde.

Udfordringer: Det er aldrig rart at blive bedt om at kramme andre. At være fysisk tæt skal være lystbetonet. Det kan desuden være svært for børn at skulle stoppe legen og sige farvel. Især tre-fire-årige bliver ofte kede af det eller generte, og så er det måske rarere for alle parter blot at vinke farvel på værelset.

Alder: Fra fireårsalderen kan dit barn finde ud af at sige pænt farvel, hvis du også selv gør det. Om det så er i døren eller fra værelset.

7. Give hånd

Fordele: Det vil måske gøre gæsterne glade, hvis dit barn går rundt og giver hånd til hele striben. De vil synes, at dit barn er ualmindelig sødt og høfligt. Dit barn vil måske føle glæde over at kunne imponere med sin velopdragenhed. Desuden vænner dit barn sig til hilserunden, som med tiden bliver mindre skræmmende.

Udfordringer: Du risikerer at overskride dit barns grænser, hvis du beder dit barn om at give hånd til alle. Især tre-fem-årige børn kan blive voldsomt generte, hvis de bliver bedt om at gå rundt og give pote, og mange vil føle ubehag ved det. Inden du presser dit barn for meget, så husk, at selv voksne kan have det svært med den helt store festrunde.

Alder: Fra seksårsalderen vil dit barn måske gerne give hånd. Det kommer an på, hvor udadvendt dit barn er.

8. Smage på al mad

Fordele: Dit barn lærer, at mad kan smage på mange måder. I vil kunne spise varieret i familien. Dit barn vil kunne spise med hos familie og venner uden at vrænge på næsen af maden eller at skulle have særlig kost. På restauranter kommer menuen ikke altid til at stå på pommes fritter.

Udfordringer: Hvis du presser dit barn til at smage på mad, som han ikke har lyst til, vil dit barn føle sig overhørt. Du risikerer desuden, at dit barn vil føle ubehag ved at spise. Hvis du nogensinde selv som barn er blevet presset til at spise noget, du ikke ville, så ved du hvor forfærdeligt, det kan føles. Prøv, om du kan lade dit barn hjælpe med madlavningen. Børn smager ofte spontant på det, de står med i hænderne. Så bliver der smagt på det hele uden konflikter og uden ubehag.

Alder: Hvis dit barn har lært at smage på alt, kan han finde ud af at gøre det uden opfordring fra seks-syv-års-alderen.

9. Lade være med at afbryde

Fordele: Dit barn lærer, at i en samtale skiftes man til at lytte og tale. Det er en vigtig social kompetence, som vil gøre det nemmere for dit barn at skabe relationer til andre. Desuden får mor og far mulighed for at føre en samtale over aftensmaden uden hele tiden at blive afbrudt.

Udfordringer: Dit tre-fire-årige barn kan have rigtig svært ved at lade være med at afbryde. Du stiller derfor store krav til dit barn, hvis du hårdnakket fastholder, at hun må vente i flere minutter, til mor og far er færdige med deres snak. Vær opmærksom på, at jo mindre dit barn er, jo hurtigere skal du vende din opmærksomhed mod hende og sige: ‘Jeg vil gerne høre, hvad du vil sige, når jeg er færdig med at tale med far’. Og jo hurtigere må du også vende tilbage for at høre, hvad det er, hun vil sige.

Alder: Fra fem-seks-års-alderen, men det kan stadig være svært.

LÆS OGSÅ: Lær dit barn at være høfligt

LÆS OGSÅ: Lola Jensen: “Jeg ville gerne have vidst, at det ikke var vigtigt, at alt var perfekt

LÆS OGSÅ: Opdragelse: En god mor tør sige NEJ

debate

Vis facebook-kommentarer

Skjul facebook-kommentarer

Gå til madplan
loading...