Tablets, tv og smartphones

Medieforsker: Børn kan lære en masse af tv og apps

Tablets, tv og smartphones kan både være lærerige og underholdende – især hvis I bruger dem sammen. Her får du ekspertens bedste råd til skærmvaner og hvilke apps og tv-programmer, der hitter hos både dig og de små.

Skrevet af Eline Holm og Freja Sofie Madsen

Tidligere blev der advaret mod firkantede øjne, hvis man brugte for meget tid foran fjernsynet. Også i dag er der bekymrede røster omkring børn og deres brug af tablets, tv og smartphones. Men underholdning på tv og tablets kan både være lærerigt og socialt, peger medieforskeren Stine Liv Johansen på, der er lektor i børns medier ved Aarhus Universitet.

Tv eller filmklip på iPad’en tilbyder masser af gode historier og sjove figurer, som børn kan lære af. Den måde figurerne opfører sig på kan lære børn, hvordan man er en god kammerat, hvordan man samarbejder og hvad der gør, at man bliver ked af det. Det er alt sammen noget, som børn får indsigt gennem eksempelvis børnefjernsyn.

Faktaboks

Gode apps og tv-programmer (0-3 år)

Apps
Toca Bocas apps
DR Ramasjangs app
Rasmus Klump app’en
Hama Universe

TV
Mumitroldene
Thomas Tog
Minisekterne
Gurli Gris
Den lille røde traktor 

Kilde: Stine Liv Johansen og Camilla Carlsen Bechsgaard.

– I Bamse og Kylling handler det ofte om følelser, der kan være svære at tackle og som giver anledning til snak. Her kan man tale med sit barn om, hvad Bamse gør ved Kylling, hvorfor man ikke skal gøre det, og at vi alligevel godt kan lide ham, fortæller Stine Liv Johansen.

LÆS OGSÅ: Sådan gi’r du dit barn gode skærmvaner

Udover at tv giver anledning til snak, er det også en aktivitet, man kan lave sammen.

– Det er en god idé at vise interesse for det, ens barn ser. Det gælder også, hvis de spiller et spil. Til helt små børn kan man finde apps med dyrelyde og vendespil, som man kan bruge sammen – det kan være lige så godt som at læse en bog. Til de lidt ældre børn kan man finde længere fortællinger og mere komplicerede spil, man kan være sammen om, siger Stine Liv Johansen.

Ipadificering

Den stillesiddende, todimensionelle aktivitet, som mange børn er glade for, bekymrer dog hjerneforsker Albert Gjedde fra Københavns Universitet.

LÆS OGSÅ: Skærmtid: “Vi har ingen regler”

Faktaboks

Gode apps og tv-programmer (3-6 år)

Apps
Minecraft
Chomp by Christoph Niemann
Hokus Pokus Alfons Åberg
VideoFX Live
Lego TV
Lær med Dino Martin

TV
Vilde Venner på Ramasjang
Ramasjang Mysteriet
Vilde Kræ
Cykelmyggen og Minibillen

Kilde: Stine Liv Johansen og Camilla Carlsen Bechsgaard.

– Når børn i stedet for at tale og interagere med hinanden fordyber sig i en skærm, lærer de ikke de fine tredimensionelle signaler, som udveksles mellem mennesker. Man kan frygte, at de kommer til at savne noget viden om, hvordan man omgås andre socialt, siger Albert Gjedde til Vores Børn, og fortsætter:

– De glatte overflader mangler de dufte, berøringer og sansninger, som er så vigtige for at træne børn hjerner.

Også børnepsykolog Camilla Carlsen Bechsgaard, der blogger om det digitale liv på psykologividen.dk, er forbeholden over for de digitale muligheder.

– De mindste børn udvikler sig i høj grad af at være sammen med voksne en til en. Så når dit barn kommer hjem fra institutionen, har hun brug for at være sammen med dig ansigt til ansigt. Derfor er det vigtigt du præsenterer hende for et alternativ og siger ’kom, skal vi ikke hjælpes ad med det her puslespil?’.

Ingen rettesnor

Digitaliseringen er dog ikke kun udskældt og ifølge Stine Liv Johansen, er det okay at give sine børn en iPad-pause om eftermiddagen, uden man selv deltager.

– Der er ikke noget, der tyder på, at brug af tv og tablets er et voldsomt stort problem for de mindste. Ofte er det først ved 7-års alderen, at der for alvor er behov at regulere forbruget, siger Stine Liv Johansen.

Den amerikanske sammenslutning af børnelæger American Academy Pediatrics (APP), der førhen har anbefalet tidsbegrænset ’skærmtid’, ændrede i oktober 2015 deres retningslinjer. Hvor rettesnoren før hed ‘ingen skærmtid til børn under to år’ og ‘to timer dagligt til børn over to’, er sammenslutningen nu gået helt væk fra at sætte tidsbegrænsninger på. I stedet anbefaler APP forældre at se på medier som ethvert andet legemiljø, deres børn kan færdes i: Det kan både have en positiv og negativ indvirkning.

LÆS OGSÅ: Skærmtid for de små: “1 time om dagen”

De løsere retningslinjer er også kommet af en øget bevidsthed om, at skærmene kan bruges til et væld af ting, som at se sit yndlingsprogram på Ramasjang, spille spil eller læse billedbøger.

Det kan dit barn fra 0 år og opefter

Baby
For den lille er tv og tablet en social ting – det er noget man gør sammen med enten mor, far eller større søskende. Har dit barn større søskende, er hun sikkert også tidligere ude.

Det kan de: Interaktive ting såsom vendespil og apps med dyrelyde. Kortere filmstumper.

1 år
Den 1-årige begynder at interessere sig for telefoner og tablets, fordi vi gør. Men det er stadig de interaktive ting fremfor film.

Det kan de: Vendespil, apps med sjove lyde og flotte farver. Filmstumper med Teletubbies, Baby Einstein og Byggemand Bob. Eksempelvis noget der kører og nogle siger ”hej hej” og ”farvel”. God musik er ofte også et hit. Barnet begynder at kunne gå og hente ting, og musik og dans er derfor sjovt i den alder.

2 år
Barnet begynder at kunne se længere fortællinger, og de kan skelne mellem forskellige programmer og dermed få præferencer.

Det kan de: Se programmer med bestemte figurer som Postmand Per og Bamse og Kylling.

3 år
Nogle vil kunne se længere film og også en hel spillefilm f.eks. Biler. Det er også i 3-års alderen, at mange prøver at komme i biografen første gang. De forstår dog stadig ikke hele filmen og vil ikke kunne genfortælle den. Det er de megaseje biler og det de gør, der hitter. Derfor er film med meget konkrete handlingsniveauer også at foretrække.

Det kan de: Simple spillefilm og DR’s Hr. Skæg.

4-5 år
I 4-5-års alderen har børn fået mere empati for andre mennesker og et større følelsesliv. De kan se, det er synd for nogle og svært for andre. De begynder at blive bange, og det skal man være opmærksom på. Man kan aldrig vide, hvad de bliver bange for som forældre. Det kan være en bestemt figur, som ser ud på en bestemt måde.

Børns relation til andre børn fylder også meget her: Hvem er jeg og hvem er du. Her kan mediefortællinger være rigtig vigtige.

Det kan de: Det seje bliver vigtigt. Derfor vil de sikkert gerne se store Disneyfortællinger såsom Frost og Star Wars. Samtidig er det begge fortællinger om det gode og det onde, men de ved måske ikke helt, hvem der er hvem, og at den enkelte kan have flere ting i sig.

6 år
Når de starter i skole stifter de bekendtskab med flere og ofte også større børn. Nogle børn begynder at spille mere fra 6-års alderen og frem, fordi de kommer ind i nogle andre fællesskaber.

Det kan de: Spille computerspil, se spillefilm.

Læs mere om børn og skærmvaner i rapporten ‘Digitale medier i småbørnshøjde‘ af Stine Liv Johansen og Malene Charlotte Larsen.

Faktaboks

Hvordan giver du dit barn de bedst mulige vaner foran fjernsynet eller Ipad’en? Få råd og tips til god digital underholdning.

0-3 år

Vær sammen om skærmen
Gør så vidt muligt skærmtiden til en hyggestund, hvor du sidder sammen med dit barn, når han ser tv eller trykker rundt på din telefon eller tablet. Når du går, er skærmtiden slut.

Begræns digital babysitning
Lad ikke din smartphone være babysitter hver gang, du lige skal ordne noget. Husk indimellem at sætte dit barn i gang med klodser, tegnegrej eller fysisk legetøj, så han lærer at beskæftige sig selv på andre måder end med en tablet i hånden.

Accepter pilfingeri
Husk, at dit lille barn også skal have lov til at hive ting ud af skabe, hænge dig om benet og gå på opdagelse i huset, frem for blot at blive placeret med en skærm. Det hører med til tumlingealderen at være lidt irriterende og pilfingeragtig.

Præsenter alternativer til skærmen
Vis dit barn, at verden har mange muligheder. Sig ’har du ikke lyst til at gå med ud i haven og finde regnorme?’.

Drop skærmen som gulerod
Lad være med at ophøje skærmtiden til noget, dit barn skal gøre sig fortjent til, når hun har spist sine kartofler eller leget med træklodser en halv time. Det gør bare skærmen endnu mere tillokkende.

3-6 år

Find en naturlig afgrænsning
Drop æggeuret, og afgræns i stedet den digitale leg naturligt. Sig for eksempel ’når vi skal spise om et kvarter, skal du stoppe med at spille’.

Giv plads til at nørde igennem
Hvis du vil begrænse dit barns medieforbrug, så hold hellere en dag helt skærmfri, og lad ham nørde igennem en anden dag. Det er frustrerende for dit barn hele tiden at blive standset.

Involver dig
I stedet for at afvise alt medieforbrug som noget skidt, så interessér dig for, hvad dit barn laver. Kun på den måde har du mulighed for at hjælpe dit barn med at skelne imellem gode og mindre gode aktiviteter.

Sig stop på en ordentlig måde
Frem for at hive tablet’en ud af dit barns hånd eller slukke tv’et resolut, så sig stille og roligt ’hvor lang tid tager det at spille færdig?’.

Vær ikke smagsdommer
Accepter, at dit barn har en anden smag end dig. I stedet for at rynke på næsen ad de flimrende japanske tegnefilm, så spørg ’hvad kan du godt lide ved den her film?’.

LÆS OGSÅ: Video: Må dine børn se iPad?

LÆS OGSÅ: Sådan får du mere søvn, mor

LÆS OGSÅ: Et “besværligt” barn: “Om natten vågner han så hyppigt, at jeg er holdt op med at se på uret”

debate

Vis facebook-kommentarer

Skjul facebook-kommentarer

Hvis du fandt denne artikel interessant, kan du i magasinet Vores Børn få mange flere råd, guides og inspiration om alt fra psykologi og familieliv til forbrug, bragt direkte til din dør hver måned. Vi er ikke bange for at tale om tabubelagte emner og gør vores bedste for at afspejle hele dit liv som forælder. Lige nu kan du få 3 mdr. abonnement og F&F Herbert bamsen som særligt tilbud. Klik herunder, for at benytte tilbuddet.

Gå til madplan
loading...