Lege indendørs

Guide til gode lege indendørs

Orker du ikke at drøne på legeplads, kan du nemt sætte nogle sjove lege i gang indendørs, som udfordrer dit barn fysisk.

Birgitte Muldbjerg

En tur på legepladsen er altid et hit – bare ikke når det er hundekoldt, eller du bare har lyst til hygge derhjemme. 

Selvom du har glædet dig til endelig at holde weekend eller en hel ferie sammen med dit barn, kan tiden også føles lang. Du skal underholde, være på, trøste og sætte i gang, og det kan godt kræve et ekstra skud energi. 

Man kan inddele børns lege i 12 forskellige slags, og hvis først du kende dem, kan det være nemmere at tænke på, hvilke lege du kan finde på indendørs. Her kan du også få inspiration til fem  gode lege for de mindre børn, der styrker deres motorik og fantasi.

1. Hvem kan holde ballonen i luften længst?

Det skal I bruge

Faktaboks

SMID TØJET

Smid endelig noget af tøjet, når I leger derhjemme. Jo mindre tøj dit barn har på, jo mere bliver dets følesans stimuleret. Ganske enkelt fordi der er mere hud til at røre med og blive rørt med

Kæmpeballoner eller almindelige balloner. Anskaf balloner, så der er nok til alle deltagere – også dig selv – og gerne, så alle kan få hver sin farve. Og så gælder det ellers om at holde ballonen i luften så lang tid som muligt. Sørg for, at der er godt med gulvplads, for I kommer til at løbe rundt. Du kan også bruge almindelige balloner, men de store er mere solide og nemmere at holde i luften.

Det får dit barn ud af det
Dit barn får trænet sin koordination mellem øje og hånd. Følesansen og vestibulærsansen (balancen) bliver også stimuleret, og legen giver også en hel del træning til muskel-led-sansen, som gør barnet i bedre stand til at kontrollere sin krop og sine bevægelser. Desuden er det sjovt at bruge sin krop på den måde og (for en gangs skyld) at få lov at drøne rundt som en skoldet skid derhjemme.

2. Dans – og stå stille

Det skal I bruge
En cd-afspiller eller en mp3-afspiller med højtalere. Sæt noget god musik på, og skru godt op for lyden. Der skal være en voksen eller et stort barn til at styre musikken. Og så skal der danses! Prøv en masse sjove og skøre dansetrin af. Kom ned på gulvet, snur rundt, og hop op i luften. Hvis du giver den gas, vil dit barn prøve at efterligne og også selv finde på nye måder at danse på. Den, der styrer musikken, stopper den pludselig, og så skal danserne stå helt stille, indtil musikken begynder igen. Hvis I ikke har en til at styre musikken, kan I lade musikken spille hele tiden, og så kan du eller dit barn bestemme, hvornår I skal stå stille.

Det får dit barn ud af det
Dit barn får stimuleret alle de tre primære sanser: følesansen, vestibulærsansen og muskel-led-sansen. Hun får skærpet sin opmærksomhed, når der er et ophold i musikken. Og så er det bare sjovt at danse og bruge sin krop på alle mulige og umulige måder.

3. Giv bamserne en flyvetur

Det skal I bruge
Et tæppe eller et lagen og masser af bamser eller små bolde. Læg tæppet på gulvet, og læg de bamser, bolde eller mus, der skal have en flyvetur, ind på midten. Alle, der er med i legen, tager fat i kanten af tæppet med begge hænder, og så tæller I ‘1, 2, 3 – flyv’ og løfter hænderne samtidig, så bamserne flyver op og falder ned på tæppet igen eller ud på gulvet.

Det får dit barn ud af det
Lad dit barn bestemme, hvilke bamser eller bolde der skal op at flyve – det er lærerigt og dejligt at prøve at få ansvar for noget. Legen træner sproget og stimulerer følesansen, muskel-led-sansen og koordinationsevnen.

4. Hvad kan man hoppe ned fra?

Faktaboks

Fysisk leg giver dit barn bedre føling med sin krop.

Børn udvikler de tre primære sanser – følesansen, muskel-led-sansen og vestibulærsansen – når I leger. Og de er vigtige at stimulere, fordi de gør dit barn bedre i stand til at mærke og registrere forskellige typer berøring, til at kontrollere sin krop og koordinere sine bevægelser og til at holde balancen.

Legene udvikler med andre ord dit barns motorik. Og jo bedre motorik dit barn har, jo mere overskud har det til at koncentrere sig om andre ting, som for eksempel at tegne, være sammen med andre, modtage kollektive beskeder.

Det skal I bruge
Det, I har derhjemme. Legen handler om at tale om og finde ud af, hvad man kan hoppe ned fra derhjemme. Og så prøve det af. Sofaen, sengen, en stol og en taburet er oplagte emner – men afprøv også gerne lidt mere skøre ting som for eksempel en bog eller et stykke papir. For de små vil det være helt naturligt at hoppe ‘ned’ fra et stykke papir, de større vil protestere, men alligevel prøve det, fordi det er tosset.

Det får dit barn ud af det
Han får udfordret sin fantasi ved at få lov til at ‘afprøve’ alle møblerne. Barnet finder også ud af, at der måske er noget, han ikke helt tør – men så godt tør alligevel, hvis du holder i hånden. Og så kan han måske selv til sidst. Hoppelegen er virkelig god træning af muskel-ledsansen, vestibulærsansen og følesansen.

5. Lenes pølseskind

Det skal I bruge
Et tæppe. Lenes pølseskind – eller Antons eller Isabellas – er en remse, man siger, mens man ruller barnet ind i et tæppe, ælter det lidt og ruller det hurtigt ud igen.

Remsen går sådan:
Her er den dejlige pølse (barnet ligger på tæppet, klar til at blive rullet ind) og et dejligt pølseskind. Jeg pakker pølsen ind (du begynder at rulle barnet ind i tæppet, og når hun er helt rullet ind, gnubber, trykker og stryger du ‘pølsen’ med faste hænder). Her ligger den om natten og gemmer sig for katten. Men når det så bli’r morgen – vips, ruller pølsen ud igen (du trækker i tæppet, så barnet bliver rullet ud).

Det får dit barn ud af det
Dit barn får din fulde og hele opmærksomhed i legen, og det elsker hun. Legen styrker følesansen og især vestibulærsansen.

Kilde: Birgitte Muldbjerg, Vores Børn.

LÆS OGSÅ: Legehjørne: Indret et hjørne i stuen

LÆS OGSÅ: Legetøj: Har du en lille forbrugsjunkie?

LÆS OGSÅ: Leg gør børn kloge

debate

Vis facebook-kommentarer

Skjul facebook-kommentarer

Gå til madplan
loading...