• Flad mave med gyngestolen

    Derfor er den god: Super ryg- og mavetræning.


    Baby kan være med: Fra nul måneder.


    Brug en måtte, eller fold et tæppe til at beskytte dit haleben, og læg dig på ryggen. Bøj knæene 90 grader, og læg baby på maven på dine skinneben med hovedet vendt mod dit. Hold i barnets hænder (uden at trække i dem) eller om brystkassen.


    Spænd i mavemusklerne, og sæt gyngestolen i gang ved skiftevis at svinge dig op at sidde (så dine fødder næsten rører gulvet) og rulle tilbage til udgangspositionen.


    Jo hurtigere du gynger, desto mere kilder det i den lilles mave. Et tittebøh eller kys gør stor lykke, når du kommer op i siddende stilling.


    Tip!
    Husk at støtte den lille nakke, indtil dit barn selv kan holde hovedet fra cirka tremånedersalderen.

  • Work it, baby: Aerobic med barn på ryggen
    Luk

    Work it, baby: Aerobic med barn på ryggen

    Derfor er den god: Træner dine balde- og lårmuskler.


    Baby kan være med: Fra to måneder.


    Stil dig med fødderne i hoftebredde og let bøjede knæ. Bøj overkroppen let forover, og strit med numsen.


    Placer baby i bøvseposition på din skulder. Skub med det samme langsomt baby længere og længere ned langs din ryg, indtil du holder fat om de små lægge (ikke fodleddene!), og baby hænger med hovedet nedad.


    Flyt babys ene ben over på din anden skulder, så du holder et ben ved hver skulder. Nu skal du skiftevis kvikt rette dig op og komme godt ned i knæ, så baby får et skønt sug i maven.


    Tip!
    Skru op for jeres yndlingsmusik, og brug rytmen til at holde gang i øvelserne.

  • Ton armene med babytvist
    Luk

    Ton armene med babytvist

    Derfor er den god: Træner mave- og armmusklerne.


    Baby kan være med: Fra to måneder.


    Læg dig på ryggen med strakte ben. Placer baby på maven på din brystkasse. Hold om nederste del af barnets brystkasse (pas på ikke at holde for højt under armhulerne).


    Løft nu din lille vægtstang lodret op, og før dine udstrakte arme i en nedadgående bue over dit hoved, så baby nærmest hænger med hovedet nedad.


    Før armene tilbage til udgangsposition, og tvist, stadig med udstrakte arme, baby fra side til side, mens du spænder i maven.


    Skift mellem de to øvelser, til armene ikke kan mere.


    Tip!
    Bøj benene, hvis øvelsen er for svær. Gør træningen mere krævende ved at løfte hovedet fra gulvet.

  • Yihaa, jeg har min baby, jeg har min lasso …
    Luk

    Yihaa, jeg har min baby, jeg har min lasso …

    Derfor er den god: Styrker arm- og mavemuskler.
    Baby kan være med: Fra tre måneder.


    Stil dig med god afstand mellem benene og med bløde knæ. Stil baby med front mod dine ben. Hold om den lilles brystkasse, så dine tommelfingre er på babys ryg. Vrid lidt i håndleddene for at få ordentlig fat.


    Sving barnet op bagom dit hoved, hele vejen rundt om din krop og barnets egen akse, og tilbage til gulvet.


    Pst!
    Baby har rigtig godt af at blive tumlet, fordi det hjælper den lille til at forstå sin krop. Stimulering af sanserne nu gør det siden nemmere at lære at kravle, gå og tage tøj på.

  • Musklerne i sving
    Luk

    Musklerne i sving

    Derfor er den god: Rygmuskler og de skrå mavemuskler kommer i sving.
    Baby kan være med: Fra fire måneder.


    Stil dig med let spredte ben, og stil baby med ryggen op ad dine ben. Grib derefter fat nederst om babys brystkasse med dine tommelfingre foran og resten af fingrene på ryggen, så du roterer i dine håndled.


    Lav nu et løft, hvor du roterer baby, nærmest med en halv kolbøtte, skiftevis op over din ene skulder, roterer tilbage til gulvet og videre op til den anden skulder. Gymnastik med grinegaranti!


    Tip!
    Svajer baby meget i ryggen? Så hold hænderne lidt forskudt om barnet for at give mere støtte.

  • Gå gumpegang
    Luk

    Gå gumpegang

    Derfor er den god: Styrker både dine ryg-, mave- og skrå hoftemuskler.
    Baby kan være med: Optimalt fra barnet kan sidde med ret ryg.


    Sæt dig på gulvet med udstrakte ben og rank ryg. Læg baby på maven på dine knæ. Eller sæt barnet, hvis hun kan, og hold om den lille hofte.


    Nu skal du skiftevis flytte vægten fra din ene balde til den anden, så du går ‘gumpegang’ på gulvet.


    Spænd godt op, så løftene bliver høje. Indimellem kan du bøje knæleddene, så barnet kommer højt op, hvorefter du lader dine ben glide ned igen. Varier tempoet.


    Tip!
    Slut gymnastikken af med afslappende babymassage, en stille kinddans til blid musik eller pust sæbebobler ud over din baby. Tak for i dag.

Motion

Motion: Leg dig i form, mor

Savner du dine jeans fra før? Motion kan sagtens blive en del af din barsel, uden du behøver koordinere en tur i fitnesscenter med bleskift, amning og middagslur. Her er seks øvelser, der er gode både for dig og for minis motorik.

Skrevet af Charlotte Ingvartsen

Det skal du vide, før du går i gang

Din baby, selv en nyfødt, vil elske, at komme med til gymnastik på stuegulvet. Vælg et tidspunkt, der passer for den lille. Nogle er mest til morgengymnastik, andre har godt af at tumle inden sengetid, fordi bevægelse virker beroligende.

Faktaboks

Om eksperten

Mette Vainer Wegloop er ergoterapeut og kraniosakralterapeut og lancerede i 2002 ‘tumlastik’ (tumle og gymnastik), som hun underviser i. Hun har skrevet flere bøger om leg og bevægelse. Se mere på Tumlastik.dk

Lav øvelserne i rask tempo, så du får noget ud af dem. Det styrker din krop oven på graviditet og fødsel, når du spænder i mave, ben og arme under øvelserne.

Husk at knibe sammen, når du laver øvelserne, så du beskytter underlivet. Og bare rolig, det er også godt for din babys krop og sanser at blive tumlet lidt rundt! Smil stort undervejs, og vis dit barn, at det her er sjovt og trygt.

LÆS OGSÅ: 16 sunde vaner til dig og baby

Baby bestemmer farten

Hold øje med, hvordan dit barn reagerer, og prøv dig frem, hvor længe og hvor mange af øvelserne din baby orker. Gråd over noget nyt er normalt. Regn med, at I skal prøve en del gange, før baby er helt tryg. Virker den lille urolig og græder mere i timerne efter, kan det være tegn på overstimulering, og at gymnastiktimen skal være kortere næste gang.

LÆS OGSÅ: Sund mor: 8 gode råd

LÆS OGSÅ: Sådan sniger I motion ind i hverdagen

LÆS OGSÅ: 5 øvelser: Kom i form efter ammestoppet

debate

Vis facebook-kommentarer

Skjul facebook-kommentarer

Gå til forum
loading...